O śniadaniach bezglutenowych słów kilka - Dieta bezglutenowa jest prosta cz.III.

Chleby, wędliny, sery, warzywa i owoce. Bywa, że są też płatki chociaż te, wolę na kolacje.
Podstawowe pytanie z jakim się spotykam to: jak możecie żyć bez chleba?
Jemy chleb. I to bardzo różny. Zwykle na zakwasie. Bywa, że robię chleb z ziaren, ale nie ukrywam, że to najdroższe rozwiązanie.
Przepis, który już znacie klik bardzo się sprawdza. Eksperymentuję z różnymi mąkami i dodatkami. Zakwas i zasada powstawania zawsze taka sama.
Wiem jednak, że się boicie zakwasu jak ognia. Dlatego kilka słów o wykonaniu bezglutenowego chleba na drożdżach.


Moje złote zasady dla bezglutenowych wypieków drożdżowych:

·      Nie używam drożdży instant. Jak dla mnie są słabsze, a głównie przez drożdże, bezglutenowe chleby rosną.
·      Pozwalam wyrosnąć chlebowi tylko raz. To bardzo ważne! Nie ma glutenu zatem nic nam się nie uwolni. Co za tym idzie? To tylko drożdże powodują rośnięcie chleba. Z każdym kolejnym wyrastaniem będą słabsze i chleb będzie zbity. Możliwe, że się nie uda i wyjdzie glutek.
·      Konsystencja bezglutenowego chleba powinna mieć gęstość śmietany 18%.
·      Stwarzam chlebom odpowiednie warunki rośnięcia. W okresie jesienno - zimowym chleby wyrastają w wyłączonym piekarniku, ale z zapaloną w środku lampką. Temperatura jest wtedy idealna. Uważajcie bo mogą powstawać wulkany drożdżowe.
·        Obchodzę się z nimi delikatnie. Nie stukam i nie tłukę nimi.

Zapamiętajcie te zasady ponieważ upieczemy sobie taki chleb niebawem.

Co jak nie ma w domu chleba? Skończył się, a ja nie mam czasu na pieczenie?

Wafle. „SOLONE WAFLE KUKURYDZIANE extra cienkie” - Good Food to jedyne wafle, które kupuję. Nie lubimy innych i koniec. Poleciła mi je Gosia i od tamtego czasu skradły nasze podniebienia.


Obecnie kupuję je w ŻABCE cena 2.99zł, AUCHANIE cena 2.19zł i TESCO cena 3.19zł.

WĘDLINY:
Kiedy 7 lat temu zaczynaliśmy dietę, czułam się bardzo zażenowana pytając sprzedawców o skład wędlin czy kiełbas. Sprzedawca wyciągał wszystkie opakowania, za mną 10 osób, a ja pytam o skład kiełbaski. Myślałam, że zjedzą mnie żywcem.
Teraz jest inaczej. Świadomość osób sprzedających jest większa. Mają skład produktu z tyłu cen. Jest łatwiej.
Ja też się zmieniłam. Nic mi nie robi kilometrowa kolejka. Czytam bo muszę, a nie dlatego, że ubzdurałam sobie jakąś dietę. Pamiętam sytuację, kiedy po przeczytaniu i zakupieniu wędlin osoby za mną robiły dokładnie to samo. Początkowo chciało mi się śmiać, ale to było urocze.
Kiełbasa – nie polecę wam żadnej. Te bezpieczne (z przekreślonym kłosem) jak dla mnie są niejadalne. Kupuję od zaprzyjaźnionych rzeźników wiele kilometrów od nas.
Parówki – bezpieczne są bezglutenowe z serem z firmy Indykpol. Smaczne. Niestety MOM dlatego kupuję je raz na rok.
Polecam upiec dowolny kawałek mięsa i macie super zdrową swojską wędlinę.

SERY – jemy ogromne ilości. Na wyszczególnienie moich ulubionych potrzebny mi będzie nowy wpis.

WARZYWA I OWOCE – wszystkie. Często w formie koktajli.

PŁATKI - Corn Flakes Nestle – częściej jemy zamiast chipsów i na kolacje.


Kilka przykładowych śniadań bgl:
*staramy się jeść pięć zbilansowanych posiłków to tylko przykłady jednego z nich

Śniadanie I

·         pomidory z mozzarella polane sosem balsamico
·         2 kawałki bgl chleba z masłem
·         kawa z mlekiem

Śniadanie II

·         koktajl (zmiksowany banan, jabłko, woda i łyżka miodu)
·         2 wafle kukurydziane z owocowym serkiem twarogowym

Śniadanie III

·         3 kromki bgl chleba na zakwasie z twarożkiem śmietankowym
·         3 pomidorki koktajlowe
·         kawa z mlekiem

Śniadanie IV

·         3 kromki bgl chleba z samych ziaren
·         jajko na twardo
·         3 plasterki szynki lub innej wędliny
·         kawa z mlekiem

Śniadanie V

·         sałatka ( sałata lodowa, ser feta, pomidor, ogórek, kukurydza, oliwa z oliwek, sól, pieprz)
·         3 plasterki wędliny
·         kawa z mlekiem

Śniadanie VI

·         chlebek bananowy z miodem – przepis klik
·         kawa z mlekiem

Śniadanie VII

·         jajecznica na klarowanym maśle ze szczypiorkiem
·         2 wafle kukurydziane
·         kawa z mlekiem

Większość tych śniadań pakujemy do śniadaniówki i ruszamy w drogę. Jajecznicę jemy w weekendy.
Co do ilości to zależy ile wasz organizm potrzebuje kalorii. Musicie sami dostosować.


Czasem zamiast chleba do sałatki ze "śniadania V" daję kilka nachosów bezglutenowych. Świetna i smakowita alternatywa.

Do następnego razu.
3 majcie się!
 Kasia.

7 komentarzy :

  1. Ależ absolutnie da się żyć bez chleba. Ja praktycznie po niego nie sięgam (właściwie po żadnego rodzaju pieczywo), a jedynym wyjątkiem są kryzysowe chwile, kiedy nic nie chce mi się gotować i robię chleb w jajku lub kanapkę. Ale to zdarza się może raz, dwa razy w miesiącu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na diecie bgl niestety nie można mieć kryzysowych chwil :). Jedna kryzysowa chwila mogłaby się źle skończyć. Fajnie, że są osoby, które same od siebie rezygnują z glutenu. Pozdrawiam, Kasia.

      Usuń
  2. Świetne porady, bardzo chętnie wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja tak samo bardzo chętnie wypróbuję taki chlebek :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kasiu w marcu będzie rok jak jesteśmy z Gluten Free produktami :) już się z tym oswoiłam, na początku było ciężko, nie powiem że nie. Teraz gofry, placuszki, czy inne przysmaki sprawiają mi radość w szykowaniu ich. Nawet czytając twoje posty, wiem że nie jesteśmy z tym sami ;) Mało mnie na blogu ale zawsze z ogromną chęcią czytam twoje posty.
    Dziękuję i pozdrawiam :*

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój pozostawiony ślad!